Wanneer u last heeft van uw tandvlees, kan dit erg vervelend zijn. Doorgaans ontstaat pijnlijk tandvlees door beschadiging, een irritatie of infectie van uw tandvlees. Deze pijn kan verschillende oorzaken hebben, denk aan kleine wondjes door het poetsen, een bacteriële tandvleesontsteking, een schimmelinfectie (candida/spruw), een virusinfectie (herpes) of mondzweertjes (aften). Het is niet altijd even makkelijk om dergelijke infecties tegen te gaan, waardoor u de hulp van een tandarts nodig heeft. Onze tandarts in Eindhoven helpt u graag bij het verhelpen van pijn aan uw tandvlees.

Hoe herken ik pijnlijk tandvlees?

Pijnlijk tandvlees hoeft niet altijd gepaard te gaan met een hevige pijn. Soms kan een ontsteking in uw tandvlees ook herkend worden door een doorgaans dieprode kleur van het tandvlees en tandvlees wat gezwollen, terugtrokken en ontvankelijk voor wondjes en bloedingen is. Gaat uw tandvlees bijvoorbeeld bloeden als u bezig bent met het poetsen van uw tanden? In veel gevallen is uw tandvlees dan ontstoken en is een behandeling bij onze tandarts aan te raden om verdere complicaties te vermijden.

De pijn in uw tandvlees ontstaat in de meeste gevallen doordat bacteriën in de ruimte tussen uw tandvlees en tand terechtkomen. Deze bacteriën kunnen zich hier nestelen als er gedurende een lange tijd tandplak in uw mond achterblijft, bijvoorbeeld doordat u niet goed poetst. Het gebruik van tandenstokers kan helpen om tandplak nog beter tussen uw tanden weg te halen, waardoor de bacteriën niet tussen uw tandvlees en tand komen te zitten. Vraag eventueel uw mondhygiënist om u instructies te geven over hoe u het beste uw tanden kunt stoken.

Voorkom pijn aan uw tandvlees

Het beste is natuurlijk het voorkomen van pijnlijk tandvlees, waarbij het goed poetsen van uw tanden een belangrijke rol speelt. Zorg er in ieder geval voor dat u uw tandoppervlakken minimaal twee keer per dag goed poetst. Daarbij is het gebruik van fluoride-houdende en antibacteriële tandpasta sterk aan te bevelen. Het tandplak kunt u met een zachte tandenborstel verwijderen, zonder het glazuur boven de tanden aan te tasten. Te hard poetsen kan namelijk ook kleine wondjes op uw tandvlees veroorzaken.

Mocht u veel pijn aan uw tandvlees hebben, maak dan een afspraak bij onze tandarts om de pijn te verhelpen.