We kennen allemaal wel het gevoel als je een koud drankje drinkt of een ijsje aan het eten bent. Wanneer de kou tegen je tanden aan komt, zorgt dit voor een onprettig en pijnlijk gevoel. Het is niet fijn, maar het is ook niet iets om je gelijk zorgen over te maken. Het hebben van gevoelige tanden komt bij iedereen wel eens voor en is geen reden om direct naar de tandarts te rennen. Je kan zelf thuis ook al enkele stappen ondernemen.

Oorzaken

Je tandglazuur kan beschadigd raken door je eet- en drinkpatroon. Vooral voedingsmiddelen met zuren erin kunnen voor slijtage zorgen. Ook suikers doen niet veel goed voor je tanden. Wanneer je merkt dat je tanden erg gevoelig zijn, is het verstandig om deze voedingsmiddelen minder te consumeren. Te hard en te lang poetsen kan ook de oorzaak zijn van gevoelige tanden. Het soort tandpasta wat je gebruikt is hier ook van invloed op.

Oplossingen

Het hebben van gevoelige tanden is niet prettig en het liefst wil je er zo snel mogelijk van af. Je wil niet na hoeven denken wat je wel of niet kan eten en drinken vanwege de pijn die het met zich mee brengt. Als je van jezelf weet dat je een echte zoetekauw bent, is het verstandig om even te stoppen met het eten van suikers. Als de gevoeligheid dan minder wordt, weet je dat dit de oorzaak is. Weet je van jezelf dat je de laatste tijd je tanden minder vaak gepoetst hebt? Zorg dan dat je enige tijd je tanden zeker twee keer per dag poetst. Neem daarvoor ook tandpasta met fluoride. De fluoride versterkt je tandglazuur waardoor je minder last krijgt van gevoelige tanden. Ook bestaat er tandpasta speciaal voor gevoelige tanden. Hierin zitten minder schurende stoffen. Je tandvlees kan hierdoor sneller herstellen. Bij de Online Tandarts vind je alles wat je nodig hebt. Heb je nou al deze dingen geprobeerd en blijven je tanden gevoelig? Dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand, bijvoorbeeld een ontsteking. Dan is het verstandig om een afspraak te maken bij je tandarts. Deze kan je van de pijn afhelpen.