Roken is slecht voor de gezondheid, dit weten we allemaal. We denken dan vaak gelijk aan lichamelijke problemen zoals hart en vaat ziekten en longziektes die kunnen ontstaan door het roken. Maar wat de meesten niet weten is dat roken  ook erg slecht is voor je mond. Maar wat doet roken precies met je gebit? In dit blog zullen wij jouw informatie geven over hoe slecht roken is voor je gebit. Ook zullen er tips worden gegeven over het stoppen met roken.

De gevolgen voor je gebit

Roken tast de aanslag op je tanden en tandvlees aan. Het zorgt voor verkleuring van de tanden en een slechte adem. Roken leidt op lange termijn zelfs voor een groter risico op mondkanker. Nicotine en rook kan doordringen in het tandvlees. Afweercellen gaan minder goed functioneren doordat het tandvlees vernauwt. Er zullen ook minder afweerstoffen in de mondholte zitten omdat tabak zorgt voor minder speeksel. Al deze factoren leiden sneller tot een ontsteking in de mond of tandvlees. Rookaanslag op je tanden kan je vergelijken met thee of koffie aanslag. Helaas is rookaanslag veel moeilijker te verwijderen.

Roken en gaatjes

Meestal wordt er gesproken over ontstekingen in de mondholte of tandvlees. Roken heeft ook effect op de tanden zelf, hier is alleen nog niet veel onderzoek naar gedaan. Wat al wel is onderzocht is het effect van nicotine op de groei van bepaalde bacteriën. Als je rookt groeien de bacteriën in je mond veel sneller. Hierdoor zullen er ook sneller gaatjes ontstaan.

Stoppen met roken

Er zijn genoeg redenen om te stoppen met roken. De effecten van roken op je tanden is een van die redenen. Twee tot zes weken na het stoppen met roken zal je al verschil merken in je mond. En je gebit en mond verslechteren niet verder. Er zijn gelukkig online websites die coaching aanbieden en jou kunnen gaan helpen met het stoppen met roken.  Tandvlees bloedingen zullen op het begin na het stoppen toenemen. Zorg daarom voor een goede mondhygiëne dan zal je direct merken dat je daar minder last van hebt. Een goede motivatie is het halve werk. Succes!