Wist je dat de dekking van je ziektekostenverzekering elk jaar verandert? De basiszorgverzekering en de aanvullende tandartsdekkingen worden jaarlijks aangepast door de zorgverzekeraars. Door de wijzigingen kan het zijn dat je huidige ziektekostenverzekering niet meer aansluit op je wensen en je zorgvraag. Het is dan ook verstandig om de verschillende zorgverzekeringen ieder jaar met elkaar te vergelijken.

Iedere Nederlander vanaf 18 jaar moet een ziektekostenverzekering hebben. Dit is wettelijk verplicht. Je kunt deze verzekering uitbreiden met een aanvullende tandartsverzekering. De meeste mensen kiezen voor zo’n aanvullende verzekering, omdat de basisverzekering tandzorg niet vergoedt.

Ziektekostenverzekeringen vergelijken

Het is logisch dat je niet te veel premie wilt betalen voor je ziektekostenverzekering. Door de verschillende verzekeringen met elkaar te vergelijken via Ikvergelijk.nu weet je direct of een overstap loont of niet. Als je besluit om een zorgverzekering bij een andere zorgverzekeraar af te sluiten, kan je geld besparen. De hoogte hiervan hangt af van je wensen, je zorgvraag en je leeftijd.

Let op de premies en de voorwaarden

Let bij het vergelijken van zorgverzekering niet alleen op de prijs. Een zorgverzekeraar kan namelijk een lage premie hanteren, maar er mindere voorwaarden op nahouden. Vergelijk dan ook de premies én de voorwaarden van de verschillende verzekeraars met elkaar. Zo weet je welke zorgkosten de verzekeraar vergoedt. Je komt dan niet voor vervelende verrassingen te staan, zoals een hoge tandartsrekening.

Andere zorgverzekering afsluiten?

Wil je een andere zorgverzekering en aanvullende tandartsverzekering afsluiten? Dan kun je één keer per jaar overstappen naar een andere verzekeraar. Dit kan vanaf november tot en met de laatste dag van januari. Je nieuwe ziektekostenverzekering gaat dan vanaf 1 januari van dat jaar in. Door over te stappen naar een voordeligere zorgverzekeraar profiteer je niet alleen van een lagere premie, maar ook van een betere dekking.